Direktlänk till inlägg 9 maj 2015

Arla morgonstund

Av matblogg - 9 maj 2015 08:03

Det är härligt att vakna tidigt och se solen sticka in under persiennen. Idag var jag uppe tidigare än vanligt. Vaknade 05.00 Pigg och alert. Sätter på mig träningskläderna och tar mig en kopp te tillsammans med maken innan jag ger mig ut i morgonsolen. Härlig tur.
Har en massa energi och har kikat in ödegårdens rabarber ett tag nu. De hade växt sig stora och ingen tagit hand om dem. Så är det varje år. Men ibland pallar jag några till den första rabarberpajen..... ;)
Så imorse, efter träning, gick jag över och tog några till en paj.
Ingen såg mig, hoppas jag ?
Min paj som jag gör är superenkel. Man behöver inte invänta rumsvarmt smör eller förgrädda eller något. Bara att köra på. Denna paj brukar jag köra på till äpplen eller annat med. Älskad här hemma.
Här kommer receptet
Favoritäppekaka/rabarber
Detta behövs:
150 gr smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2-3 syrliga äpplen,eller ska du ha rabarber så behöver du lägga dem i socker och potatismjöl en stund innan. Hur många är beroende på hur stor dem är men runt 300-400gr bör räcka. Det ska täcka botten iaf.
1 msk kanel strö över äpplena
2 msk socker att strö på degen innan den går in i ugnen.
För den som vill kan man ha strimlad mandel.

Så här gör man:
Smält smöret i en gryta och tag det från värmen. Rör snabbt ner socker, mjöl och bakpulver.
Klä in en pajform ca 24-25 cm med hälften av degen. Vill man ha mycket deg så dubblar man.
Välj en form som kan serveras ur för den är svår att lyfta ur när den gräddats.
Skala och kärna ur äpplena, skiva dem och lägg dem i botten på formen ovanpå den pajdeg du just klätt in formen med. Strö på kanel och strösocker på äpplena.
( har du rabarber så tar du de redan förberedda socker och potatismjölblandade rabarberbitarna och täcker botten med. Strö på lite extra socker.)
Klicka ut resten av degen över blandningen någorlunda jämt över. Åtminstone så att frukten täcks.
Min familj älskar mycket deg så jag gör alltid lite extra deg som jag strör över. Men det är ju en smaksak.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min på 175 grader. Eller tills den fått en liten skorpa uppepå som är lite knaprig men inte bränd.
Serveras med vaniljsås.
Nu är min paj klar och jag hoppas att den blir bra.
Det finns en massa förändringar jag gör med denna paj som bas. Att byta ut en del av sockret med kokos bland annat. Variationerna är stora.
Ha en fin lördag mina vänner.

 
 
Ingen bild

Långgrannen

9 maj 2015 12:19

Attans, så du han före! Då får jag vänta två veckor till för de egna rabarberna är pyttesmå!😉

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av matblogg - 18 maj 2015 17:58

gjorde även en bönröra till som är gjord på lite vita bönor, kidneybönor och kikärtor. En vinigrettdressing över med lite salladskrydda. Sedan hade jag pasta över så en lätt pastasallad blev det med. Så salladen bredvid är gjord för ett par dagar. ...

Av matblogg - 18 maj 2015 17:56


dagens soppa blev väldigt god.

Av matblogg - 17 maj 2015 10:07

Måndag: Linssoppa alltommat.se bönsallad och ett gott bröd till Tisdag: inkokt lax med ingefära, avokadomajo och ärtsallad. Alltommat.se Onsdag: Marocansk rotfruktsgryta. Alltommat.se eftersom den fick stå tillbaka förra veckan blir den bra idag is...

Av matblogg - 17 maj 2015 10:01


tog tåget till Göteborg igår och åt på Ottomania restaurang. Det blev lammfilé med lättstekt potatis och turkisk yoghurt. Så god. ...

Av matblogg - 12 maj 2015 07:07


Laxinlindad torskfilé i krämig citronsås. De rekommenderar keldas citronsås här och eftersom jag är upptagen större delen av dagen idag så tänker jag prova att tillaga den. Ser både enkelhet och gott ut. Hade tiden varit mer hade jag nog satsat på at...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards