Alla inlägg den 10 maj 2015

Av matblogg - 10 maj 2015 16:38

Då var den uppäten och godkänd av familjen.
Idag hade jag hittat ett recept från Tasteline.se
Den heter Tinas chili con carne med rotfrukter och ostbröd.
Följde receptet men lade till lite paprika och mer kryddor som färsk persilja, chipotlepasta och lite extra salt. Allt är ju som sagt en smaksak. Den var enkel att följa och kunde förberedas innan och klarar sig själv på spisen.
Annars klart godkänt middagsförslag från familjen.
Sallad utöver detta med bröd kändes lite för mycket så det blev bara detta idag.

Av matblogg - 10 maj 2015 09:33


Måndag: Grekisk kycklingsoppa recept från Alltommat.se
Denna soppan är gjord från grunden och kan ta lite tid. Sorry.

Tisdag: Laxinlindad torsk i krämig ostsås. Recept från alltommat.se

Onsdag: Marocansk rotfruktsgryta. Recept från alltommat.se

Torsdag: Krämig fiskgratäng med skogschaminjoner. Recept från alltommat.se

Fredag: Pulled pork recept från alltommat.se

Lördag: Marinerad fläskytterfilé tillagad i stekpåse och sedan en liten stund på grillen.

Söndag: vad huset har att erbjuda!!!

Av matblogg - 10 maj 2015 09:23

Grundtanken med denna matsedel är att få in så varierad kost som möjligt och sedan ska det vara enkelt att tillaga.
Idag finns det så många smaksättare i våra butiker för den som inte har tid eller ork att göra maten från grunden. Det kommer att stå i receptet vilken smaksättare du kan köpa och om du vill kan man göra den själv. Ofta gör jag den själv men det finns dagar och veckor då jag inte orkar eller klarar av att laga mat från grunden och då blir det den lättlagade varianten.

Jag har en bas som jag utgår från varje vecka och den ser ut så här.
Måndag: soppa
Tisdag: fisk
Onsdag: vegetarisk
Torsdag: fisk
Fredag: kyckling
Lördag: kött
Söndag: vad huset har att erbjuda. :)

Varje dag gör jag små sallader till maten. Såsom bönröror och småsallader med säsongens grönsaker och smaksätter dem med olika dressingar. Dessa berättar jag om samma dag. Alla gånger blir maten inte så lyckad. Det lovar jag, att jag är ingen expert på området men intresse har jag. Eftersom jag hämtar recepten från nätet så vet jag ju inte alla gånger om den blir så god som den ser ut. Men jag lovar att skriva ner hur den smakade efter att familjen sagt sitt.
Vissa helger lämnar jag dagarna medvetet tomma, för att göra andra saker.

Veckans matsedel får ni senare.

Av matblogg - 10 maj 2015 09:06

Igår var vi bortbjudna på middag. Vi får alltid god mat där och igår var inget undantag.
Det serverades en smögenröra med lime och kallrökt lax till förrätt.
Huvudrätten bestod av grillade rotfrukter och grillad luffarfile. Det var en grillsås till som jaginte smakade på tyvärr. Magen gav i te tillåtelse till mycket mat alls denna kväll så jag smakade på allt men inte mer.
Till efterrätt serverades det passions tiramisu. Den varväldigt syrlig och god. Jag kan återkomma med receptet längre fram för jag vill absolut testa av denna efterrätt igen när min mage tillåter att äta mer.
Återkommer senare med veckans matsedel för den som vill ha tips och idéer för nästa vecka.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards